ג'נסיס G80 במבחן דרכים

חזי גורן | Gear

ג'נסיס G80 במבחן דרכים

מותג ג'נסיס החל את דרכו כמכונית סלון יוקרתית שנקראה יונדאי ג'נסיס. לאור ההצלחה החליטה היצרנית הקוריאנית להקים מותג יוקרה נפרד העונה לשם ג'נסיס, במטרה להתחרות במותגי היוקרה הוותיקים מאירופה ומיפן.

ג'נסיס G80 2.5 טורבו אלגנט
יתרונות איכות תא נוסעים, אבזור נוחות ובטיחות, נוחות נסיעה, תמורה למחיר
חסרונות התנהגות כביש, תא מטען

ג'נסיס G80ג'נסיס G80

עם המעבר למותג נפרד, קיבל הדגם את הכינוי ג'נסיס G80 ומהווה תחרות לדגמים כגון ב.מ.וו סדרה 5, מרצדס E קלאס, אאודי A6, וולוו S90, ולקסוס ES. מותג ג'נסיס הושק בתחילת השנה בישראל, מעט לפני ההשקה הרשמית באירופה, ואנו יצאנו לבדוק האם למכונית הסלון הקוריאנית יש את הכלים להתמודד עם המתחרות המוכשרות. למבחן התייצבה ג'נסיס G80 בגרסת הכניסה אלגנט עם מנוע בהספק 304 כ"ס שמחירה עומד על 385,000 ₪.

ג'נסיס G80ג'נסיס G80

עיצוב ונוחות

ג'נסיס G80 מציגה עיצוב יוקרתי ואלגנטי. החזית נמוכה ורחבה עם גריל טרפז מהודר בגימור כרום וכונס אוויר רחב בתחתית הפגוש. פנסי החזית המפוצלים עם תאורת הלד הנאה מייצרים אפקט הגעה מרשים. סמל המותג, המזכיר את זה של בנטלי, מתנוסס בגאון בקצה מכסה המנוע הארוך. הפרופיל מאמץ מראה ספורטיבי עם סרח עודף קדמי קצרצר בשילוב מכסה מנוע ארוך וקורות A הניצבות הרחק מאחורי הגלגל הקדמי לטובת פרופורציות קלאסיות של מכונית הנעה אחורית ומראה חתולי המשחר לטרף. קו המותניים שרירי, בולט ומחזק את הנוכחות, וכך גם רצועת הכרום מתחת לדלתות ותאורת האיתות הנאה בכנף הקדמית. חישוקי הגלגלים ברכב המבחן נאים אך מעט קטנים עבור המרכב הגדול. רמת האבזור הבכירה מצוידת בחישוקים גדולים עם עיצוב מורכב המשפרים את ההופעה.

ג'נסיס G80ג'נסיס G80

דלת תא המטען הקצרצרה מציגה שפה בולטת עם עיטור כרום לרוחבה וכוללת את כיתוב שם המותג. הפנסים המפוצלים מציגים גרפיקה פנימית מעוצבת ויציאות המפלט מחזקות את הרושם הספורטיבי. כל האלמנטים מתגבשים למכונית עם יציבה רחבה ומראה בולט שקשה להתעלם ממנו גם בצבע הלבן של מכונית המבחן. ג'נסיס G80 מציגה מידות המקובלות בסגמנט. אורכה 5,810 מ"מ, רוחבה 1,925 מ"מ, גובהה 1,465 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 3,010 מ"מ.

תא הנוסעים נראה נהדר ומציג עיצוב מקורי שאינו מנסה להתחקות אחר מותגי יוקרה אחרים. רכב ההדגמה הגיע עם ריפודי עור בגווני חום ושחור בשילוב דיפונים בגימור אלומיניום ושחור מבריק. הדשבורד הנמוך והרחב מעניק מראה אוורירי ומחופה בחומר דמוי עור עם תפרים נאים. רצועת אלומיניום מעוצבת חוצה את תא הנוסעים מתחת לפתחי המיזוג הדקיקים, ומתחתיה בקרת האקלים המשלבת חוגה, מתגי מגע ומתגים פיזיים. על גבי הקונסולה הרחבה בין המושבים הקדמיים מספר פקדים פיזיים, חוגת תפעול למסך המרכזי, בורר הילוכים נאה בצורת חוגה, וצמד תאי אחסון. שילוב צבעי העור מופיע גם בגלגל ההגה הנאה בעיצוב 4 חישורים.

ג'נסיס G80ג'נסיס G80

הריפודים והדיפונים עשויים מחומרים מהמעלה הראשונה, ואיכות ההרכבה מצוינת ומונעת רעשי פלסטיקה. הנדסת האנוש טובה ומאפשרת התמצאות מהירה ותפעול נוח של הרכב. המסך המרכזי הנאה ממוקם רחוק מהנהג באופן המקשה על תפעולו באמצעות מגע בזמן נהיגה, ולשם כך מותקנת חוגת השליטה בין המושבים המאפשרת תפעול נוח ואינטואיטיבי של שלל המערכות. על אף ריבוי התפריטים בלוח המחוונים הדיגיטלי, השימוש בו נוח בעזרת פקדי השליטה על גלגל ההגה המציעים סידור הגיוני. התצוגה התלת ממדית בלוח המחוונים נאה אך גרמה לסחרחורת קלה לאחר זמן קצר. כדי להירגע הסתייעתי בערכות הנושא המרגיעות שכוללות צלילי רקע ותצוגות בסגנון יער, חוף ים, יום גשום, וכפר מושלג.

ג'נסיס G80ג'נסיס G80

הדלתות הקדמיות גדולות במיוחד אך מוטב להיזהר מהגג הנמוך כשמתיישבים ברכב. המושבים ממוקמים נמוך כך שנדרש מאמץ מסוים להתיישב ולקום מהם, ותנוחת הישיבה הנמוכה לא תהיה נוחה לכל אחד. מלפנים המרווח לרגליים ולכתפיים טוב אך מרווח הראש עלול להגביל נהגים גבוהים. המושבים נהדרים ומספקים תמיכה מעולה, טווח הכוונון החשמלי רחב וניתן להאריך את בסיס המושב. יחד עם כוונון חשמלי לגלגל ההגה ניתן לסגל בקלות תנוחת ישיבה נוחה ולשמור אותה בזיכרון הרכב.

הכניסה למושב האחורי נוחה פחות בעקבות המפתן המוגבה. המושב תוכנן באופן מופגן עבור שני נוסעים שייהנו מכורסאות נוחות ותומכות. המושב האמצעי מוגבה ונוקשה ויתאים בעיקר לילדים עבור נסיעות קצרות. משענת היד האחורית רחבה במיוחד ועל גביה פקדי שליטה במערכת המדיה ובוילון האחורי החשמלי. המרווח מאחור טוב מאוד ורק מרווח הראש יהיה גבולי עבור נוסעים גבוהים במיוחד. הנוסעים מאחור ייהנו מפתחי מיזוג עם בקרת אקלים נפרדת, וילונות גלילה, שקעי טעינה במשענת היד, ומגג שמש ענקי המעניק גם להם נוף פתוח לשמים.

ג'נסיס G80ג'נסיס G80

תאי האחסון כוללים מתקני כוסות מלפנים ומאחור, תא בקונסולה המרכזית המכיל את חיבורי המדיה ומטען אלחוטי לטלפון הסלולרי, תא גדול מתחת למשענת היד הקדמית, תא כפפות מדופן, ותאים קטנים יחסית בדלתות. פתיחת דלת תא המטען החשמלית חושפת תא מטען בנפח סביר של 424 ליטרים עם מפתח מוגבל יחסית שיקשה על שליפת חפצים מעומק תא המטען. זרועות הפתיחה גוזלות מחלל האחסון והתא עצמו רדוד יחסית. המושב האחורי אינו מתקפל, אך חלון נפתח מאחורי משענת היד האחורית מאפשר להוביל חפצים צרים וארוכים. מתחת לרצפת תא המטען גלגל חלופי זמני.

תנוחת הישיבה הנמוכה מייצרת ראות מעט מוגבלת החוצה. ממושב הנהג רואים בעיקר את הבליטה במרכז מכסה המנוע המעוקל כך שלא קל להבין היכן מסתיים המרכב הגדול. מראות הצד גדולות ומעניקות שדה ראיה טוב, אך השמשה האחורית קטנה ומותקנת בזווית המספקת שדה ראייה מוגבל. בכדי לחפות על הראות המוגבלת נקראים אל הדגל חיישני החניה ההיקפיים וכן מערך מצלמות היקפי עם תצוגה חדה וברורה, ומצב תלת ממדי המסייע בתמרונים צפופים. מערכת לניטור שטחים מתים עם הקרנת תמונת השטח המת בלוח המחוונים מסייעת להימנע ממפגשים עם מדרכות.

ג'נסיס G80ג'נסיס G80

ג'נסיס G80 מספקת נוחות נסיעה מצוינת. בורות ושיבושים נעלמים מתחת לגלגלים באופן מעורר הערכה, גם בנסיעה עירונית וגם במהירות גבוהה יותר שם השיכוך אף משתפר. עם זאת, המתלים הרכים עשויים ליצור טלטולי מרכב מיותרים לאחר מעבר על שיבושים משמעותיים כגון פסי האטה, ובאופן כללי ריסון המרכב מעט לוקה בחסר. תיקוני היגוי חדים יחסית של בקרת הסטייה מנתיב הנסיעה יוצרים אף הם טלטולי מרכב קלים. בידוד הרעשים מרשים במיוחד, ותורמים לכך גם שמשה קדמית וחלונות צד אקוסטיים. כל רחשי הסביבה נותרים בחוץ ורעש המנוע נשמע באופן חביב ובעוצמה שלא תציק לאף אחד. הצליל המעומעם הנשמע בעת שימוש בצופר המכונית מעיד על רמת הבידוד הגבוהה.

ביצועים

בישראל מצוידת ג'נסיס G80 רק במנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים בנפח 2,497 סמ"ק עם הספק מרבי של 304 כ"ס ומומנט מרבי של 43.0 קג"מ החל מ- 1,650 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 8 הילוכים אוטומטית ולמערכת הנעה אחורית. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 6.0 שניות, והמהירות המרבית עומדת על 240 קמ"ש. מעבר לים מוצעים מנוע זה גם בגרסת הנעה כפולה ומנוע טורבו בנזין V6 בהספק 375 כ"ס עם הנעה אחורית או כפולה. עבור השוק האירופאי הצטיידה ג'נסיס G80 גם במנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטרים בהספק 210 כ"ס.

ג'נסיס G80ג'נסיס G80

על הכביש מספקת יחידת ההנעה את הסחורה ואף מעבר לכך. זמינות הכוח מיידית ומפתיעה גם במהירות גבוהה. המנוע מספק את כוחו באופן חלק ולינארי והטענה היחידה אליו נוגעת לצליל של מנוע 4 צילינדרים סטנדרטי שחסר את הפאסון שמעניק מנוע 6 צילינדרים. בידוד הרעשים המצוין מטשטש את תחושת המהירות והרבה פעמים מבט בלוח המחוונים הפתיע אותנו וגרם לנו להאט באופן מיידי. תיבת ההילוכים מבצעת את עבודתה בצורה חלקה במיוחד עם העברות ההילוכים שכמעט אינן מורגשות, אך תחת עומס הייתי שמח לתגובה מעט מהירה יותר. בורר ההילוכים לא מספיק אינטואיטיבי ומחייב תשומת לב על מנת לשלב את ההילוך הנכון.

ג'נסיס G80ג'נסיס G80

המתלים הרכים שאחראים על נוחות הנסיעה המצוינת, פחות מתאימים לנהיגה ספורטיבית. המרכב רוכן באופן מורגש בעיקולים והעברות המשקל מורגשות. רמת האחיזה גבוהה מאוד ועל אף ההנעה האחורית והמנוע החזק, מאוד קשה לגרום לזנב לפסוע הצידה. ההגה מהיר, מדויק, ומציע תקשורת סבירה עם הגלגלים הקדמיים. הבלמים מצוינים, ודעיכה קלה ביכולת הבלימה הורגשה רק לאחר סשן נהיגה ארוך ואינטנסיבי בכביש הררי מפותל. רמת האבזור הבכירה לקצ'ורי מצוידת בבולמים אדפטיביים עם מצלמה הסורקת את תוואי הכביש, וגם בחישוקים גדולים יותר עם צמיגים רחבים יותר על הציר האחורי, ומסקרן כמה אלה ישפיעו לטובה על חווית הנהיגה.

צריכת דלק

צריכת הדלק המשולבת של ג'נסיס G80 עומדת על 11.7 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. במהלך מבחן הדרכים שלנו נמדדה צריכת דלק של 9.6 ק"מ לליטר בנסיעה שרובה בין עירונית נינוחה. מדובר בנתון לא מזהיר אך לא נראה שימנע מלקוחות פוטנציאליים לרכוש את הרכב. עם מיכל דלק בנפח 65 ליטרים ניתן לצפות לטווח נסיעה של כ- 550 ק"מ בין תדלוקים. דרגת הזיהום היא 14 מתוך 15.

ג'נסיס G80ג'נסיס G80

אמינות ועלויות אחזקה

ביחס למותג כה צעיר, זוכה ג'נסיס להישגים נאים בסקרי שביעות רצון. בסקר שערך ארגון Consumer Reports בשנת 2021 הגיעה ג'נסיס למקום החמישי מתוך 26 יצרנים עם עליה של מקום אחד ביחס לשנת 2020. דגמי קונצרן יונדאי נהנים ממוניטין אמינות חיובי וניתן לשער כי דגמי ג'נסיס יציגו רמת אמינות טובה.

ג'נסיס G80ג'נסיס G80

ג'נסיס מנסה לקרוץ ללקוחות מותגי היוקרה המתחרים, באמצעות מודל שירות חדשני במסגרתו לכל לקוח מוצמד מנהל שירות אישי אליו יוכל לפנות בטלפון 24/7 בכל שאלה או בקשה הנוגעת לרכב. עסקת הרכישה כוללת אחריות מלאה וטיפולים תקופתיים (עד 6 טיפולים) לשלוש שנים, כך שעלויות האחזקה בשנים הראשונות צפויות להיות נמוכות באופן משמעותי ביחס למתחרים.

בטיחות

ג'נסיס G80 נבחנה לאחרונה על ידי ארגון Euro NCAP לקראת הכניסה הקרובה לשוק האירופאי וגרפה ציון מרבי של 5 כוכבים על פי נוסחת המבחן העדכנית והמחמירה ביותר נכון להיום. הציונים בסעיפי המשנה עומדים על 91% בהגנה על נוסעים בוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 77% בהגנה על הולכי רגל, ו- 91% עבור תפקוד מערכות הבטיחות.

ג'נסיס G80ג'נסיס G80

מפרט הבטיחות עשיר וכולל בין היתר 10 כריות אוויר, אחת מהן בין הנהג והנוסע מלפנים על מנת לחצוץ בניהם במקרה של התנגשות מהצד, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי כלים דו גלגליים, בלימה אוטונומית בעת חירום, בלימה אוטונומית למניעת תאונות חניה, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה ובלימה מפני תנועה חוצה מלפנים ומאחור, ניטור שטחים מתים עם הקרנת תמונת השטח המת בלוח המחוונים, תיקון היגוי אקטיבי למניעת התנגשות בעת מעבר נתיב, תזכורת מפני שכחת ילדים במושב האחורי, מערכת יציאה בטוחה המתריעה ומונעת פתיחת דלתות בעת מעבר רכב בנתיב המקביל, התרעה על עייפות הנהג, התרעה על התחלת נסיעה של הרכב מלפנים, עמעום אוטומטי למראה המרכזית ולמראות הצד, חגורת בטיחות הנמתחות לקראת תאונה, ומכסה מנוע אקטיבי להפחתת פגיעה בהולכי רגל. מפרט מערכות הבטיחות מזכה את ג'נסיס G80 בציון מלא של 8 מתוך 8 על פי דירוג משרד התחבורה הישראלי.

מערכות הבטיחות תפקדו היטב במהלך המבחן אם כי המערכת לתיקון סטייה מנתיב הנסיעה ביצעה לעיתים תיקוני היגוי חדים שיצרו טלטולי מרכבי קלים.

תמורה למחיר

ג'נסיס G80 מוצעת בישראל עם יחידת הנעה אחת ושתי רמות אבזור. גרסת הכניסה אלגנט כוללת בין היתר כוונון חשמלי למושבים הקדמיים ולגלגל ההגה, זיכרונות למושב הנהג, לגלגל ההגה ולמראות הצד, חימום למושבים הקדמיים, וילונות גלילה למושבים האחוריים, וילון אחורי חשמלי, טעינה אלחוטית, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען, שמשות אקוסטיות, מערכת לבחירת מצבי נהיגה, מסך מגע מרכזי בגודל 14.5 אינץ' עם גלגלת שליטה בין המושבים הקדמיים, תמיכה בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, גג זכוכית פנורמי חשמלי, תאורת גישה מעוצבת במראות הצד, תאורת לד מלפנים ומאחור, וחישוקי 18 אינץ'.

רמת האבזור הבכירה לקצ'ורי כוללת בנוסף אוורור למושבים הקדמיים, דיפוני עור בתא הנוסעים, ריפודי עור עם סכימת תפירה מהודרת, חימום לגלגל ההגה, סיוע ואקום לסגירת הדלתות, בולמים אדפטיביים עם מצלמה הסורקת את תוואי הכביש, מערכת שמע מבית Lexicon, תאורת לד מטריקס המסתגלת לתנאי הכביש, וחישוקי 19 אינץ'.

ג'נסיס G80 היא תצוגת תכלית מרשימה מאוד של מותג ג'נסיס ושל הענקית הקוריאנית יונדאי שכבר לא חוששת להתחרות בליגה של הגדולים. מדובר בדור השני בסך הכל לדגם שייסד את המותג וכבר ניתן להבחין באופי - אותו מושג חמקמק שבלעדיו יהיה קשה מאוד לייצר ליין דגמים הומוגני שיכול להחזיק מותג יוקרה.

ג'נסיס G80 מציגה מפרט מבטיח ועל הכביש התוצאה אינה מאכזבת. רמת האיכות גבוהה מאוד ובאה לידי ביטוי בתא נוסעים נעים ומפנק ובנסיעה מעודנת, נוחה ושקטה. היינו שמחים אילו הייתה ג'נסיס G80 מעט מלוטשת יותר בפן הדינמי, עם צלילים מעוררים וחווית נהיגה ספורטיבית, אך יתכן כי ג'נסיס בחרה במודע להשאיר את הבמה לדגמים אחרים מבית ג'נסיס. מה שבטוח הוא שבמחיר התחלתי תחרותי של 385,000 ₪ מומלץ ללקוחות פוטנציאליים לתאם נסיעת מבחן בג'נסיס G80.

ג'נסיס G80 2.5 טורבו אלגנט
מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים 2,497 סמ"ק
הספק מרבי משולב 304/5,800 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 43.0/1,650 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית 8 הילוכים
יחידת הנעה אחורית
אורך כללי 4,995 מ"מ
רוחב כללי 1,925 מ"מ
גובה כללי 1,465 מ"מ
בסיס גלגלים 3,010 מ"מ
מיכל דלק 65 ליטרים
נפח תא מטען 424 ליטרים
משקל עצמי 1,785 ק"ג
מהירות מרבית 240 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 6.0 שניות
צריכת דלק משולבת (יצרן) 11.7 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 9.6 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 14 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 כוכבים מתוך 5 (2021)
רמת אבזור בטיחותי 8 (מתוך 8)
מחיר 385,000 ₪